Music Business: Recording Studios

De opnamestudio is in veel gevallen het creatieve broednest van artiesten en bands, ondersteund door een producer en geluidstechnicus die voor een groot deel het eindresultaat bepalen. Door de jaren heen zijn er veel studio’s gebouwd in kelders, woonkamers, slaapkamers en zelfs in vrachtwagens. Een aantal studio’s hebben een bijzondere bekendheid of status gekregen.

Capitol Studios  
De studio die bijna iedereen wel herkend door het opzienbarende gebouw midden in het hart van Hollywood. De 13 verdieping tellende Capitol Records Tower is ontworpen door architect Welton Becket. De architect beschrijft het gebouw als ‘een stapel platen op een draaitafel’. De studio werd in 1956 geopend en is sindsdien de opnameplek geweest voor tal van grote artiesten. De studio staat bekend om zijn unieke ‘echo chambers’, betonnen kamers onder de grond die een perfect galm van maximaal 5 seconden creëren. 5 seconden is extreem lang voor een natuurlijke galm in een ruimte. De Echo kamers in Capitol Studios zijn ontworpen door gitarist Les Paul (eveneens bekend van de gitaarmodellen van Gibson).    

Het gebouw heeft twee grote studio’s. De ruimtes zijn samen groot genoeg voor het opnemen van een orkest met 75 muzikanten. De derde studio wordt voornamelijk gebruikt voor het afmixen van het geluid. De technici van Capitol Records hebben allen een indrukwekkende CV met namen als: The Beatles, The Beach Boys, Iggy Pop, Elvis Costello en The Smahing Pumpkins.


Electric Lady Studios
In 1970 bouwde Jimi Hendrix samen met John Storyk de Electric Lady Studios in New York. In het pand zat een nachtclub. Het oorspronkelijk idee was om de nachtclub te kopen, te verbouwen en deze te heropenen, maar het idee werd geschrapt. Het ombouwen tot een studio zou een logischer en betere investering zijn volgens het management van Jimi Hendrix.  De studio werd op 26 augustus 1970 officieel geopend.  Op 18 september 1970 overleed Hendrix. In totaal heeft hij zelf maar 4 weken gebruik gemaakt van de studio. De studio is momenteel nog steeds in gebruik en is zeer populair bij de bekendere bands en artiesten.

Het complex bestaat uit 4 studios en een mixing suite. Studio A is de grootste en beschikt over voldoende ruimte om een orkest op te nemen. Electric Lady Studios heeft vaste producers waaronder Chris Coady (producer van Beach House, Yeah Yeah Yeahs en Santigold). De lijst met albums die hier zijn opgenomen is enorm. Onder ander The Blue Album en Pinkerton van Weezer, And Out Come The Wolves van Rancid en Back In black van ACDC. 


Abbey Road Studios
In St. John’s Wood, Westminster, Londen ligt het bekendste zebrapad van de wereld. Het zebrapad over Abbey Road kreeg enorme bekendheid door de cover van het Beatles album uit 1969. Los van de albumcover heeft de studio een bekende status als het gaat om apparatuur, faciliteiten en de kwaliteit van de opnames. Abbey Road Studios is gevestigd in een groot onopvallend herenhuis midden in een woonwijk. Het is een soort bedevaartsoord geworden voor Beatles fans. Het enige opvallende aan het pand is dan ook de volgeschreven muur voor de studios en het zebrapad waar non stop toeristen op poseren voor een foto. Ik ben zelf jaren geleden bij Abbey Road Studios geweest en ik moet eerlijk toegeven, ook ik heb op dat zebrapad staan poseren voor een foto en wat op de muur geschreven. De studio was eigendom van EMI, maar is sinds 2012 door een overname eigendom van Universal Music.

Abbey Road Studios heeft 3 grote opnameruimtes voor orkesten een kleinere studio op bovenverdieping (Penthouse Studio) en zes Mastering ruimtes. De studio is zeer geschikt voor soundtracks en is regelmatig gebruikt door componist John Williams. In 1931 was hier de eerste opname. Door de jaren heen zijn hier veel succesvolle albums opgenomen. Onder andere bijna alles van The Beatles,  Dark side of the moon (1973) van Pink Floyd en OK Computer (1997) van Radiohead.


Motown Hitsville U.S.A.
Detroit, beter bekend als Motor City. De basis van Motown baas Berry Gordy. Motown wist een unieke sound te creëren door een bijzondere studio en een groep vaste sessiemuzikanten, The Funk Brothers, die lang niet altijd even eerlijk werden behandeld. De groep muzikanten stond altijd in de schaduw van de grote Motown artiesten. In 2002 is er een documentaire verschenen over The Funk Brothers. De opening van de docu zegt al genoeg: “They played on more number-one hits than The Beatles, Elvis Presley, The Rolling Stones en The Beach Boys combined”.

Vanaf 1959 tot begin jaren 70 is de Motown studio bijna non-stop gebruikt. Er werd gemiddeld 22 uur per dag gewerkt. De studio was elke ochtend tussen 8 en 10 gesloten voor onderhoud, voor de rest was het praktisch een muziekfabriek. De relatief kleine studio had 1 opnameruimte en een controlekamer. Hier zijn grote hits van onder andere Diana Ross & The Supremes, The Temptations, Marvin Gaye en Four Tops opgenomen. In 1972 verhuisde Motown naar Los Angeles. Hitsville U.S.A. is momenteel nog steeds een museum.


Rolling Stones Mobile Studios.
De meest aparte in deze lijst en eigenlijk niks meer dan een volledige studio in een vrachtwagen. Het idee voor de mobiele opnamestudio kwam in 1968. The Rolling Stones waren destijds voor het opnemen van muziek nog volledig afhankelijk van de reeds bestaande studio’s met beperkte openingstijden. Mick Jagger besloot om een studio te bouwen in zijn landhuis. Bij het afleveren van de apparatuur kwam Rolling Stones roadmanager Ian Stewart met het idee om de controlekamer gewoon in de vrachtwagen te bouwen. Externe bedrijven werden ingeschakeld om dit uit te voeren.

Oorspronkelijk had de mobiele studio maar 20 inputs en een 8-track recorder. De studio werd steeds meer ingezet voor live opnames waardoor de 8-track recorder lang niet meer voldoende was. Al snel werd deze vervangen door een 16-track recorder. De unieke en vooral praktische studio zou in de eerste instantie alleen door The Rolling Stones worden gebruikt, maar werd zeer populair bij de classic rock bands. Led Zeppelin, Deep Purple, Fleetwood Mac, Simple Minds en Iron Maiden hebben allemaal gebruik gemaakt van deze studio.        

Recording studios vormen de basis voor de hele muziekindustrie. Investeringskosten en uurtarieven van professionele studio’s zijn aan de hoge kant. Het is voor veel artiesten en bands dan ook vaak eerder droom dan werkelijkheid om een album uit te brengen. Toch is het tegenwoordig mogelijk om met relatief lage kosten een basisstudio te bouwen. Steeds meer vereiste apparatuur komt in softwarematige versie, met een redelijk tot goed eindresultaat. Als je een volledig album voor release op wil nemen heb je echt wel wat beters nodig, maar eerste ideeën en demo’s kun je al langere tijd gewoon thuis maken. Als er op een gegeven moment voldoende geld is om een volledig professioneel geproduceerde plaat op te nemen, kom je al snel bij het volgende probleem. Hoe ga je het album verkopen en distribueren? Een platenmaatschappij is dan vaak de meest efficiënte optie.

This entry was posted in All, Muziek.