NAMM 2019: Strymon

Sinds de jaren 50 zijn veel producers en muzikanten al gefascineerd door reel-to-reel audio tape recording machines en vooral de opties die met de uitvinding van dit apparaat zijn ontstaan. Reel-to-reel recorders zijn eigenlijk gewoon analoge opnameapparaten, waar een tape op draait, waarmee het mogelijk is om geluid op te nemen en af te spelen. Voor gitaristen was dit apparaat de basis voor de welbekende Delay en Echo effecten. Met een simpele mixer is het mogelijk om een signaal op te nemen en tegelijk met een vertraging af te spelen. Aangezien reel-to-reel recorders vrij groot zijn, is het niet eenvoudig om zo’n apparaat mee te slepen. Door de jaren heen zijn diverse pedalenbouwers er goed in geslaagd om dit analoge delay en echo effect na te maken in een pedaal. Dit jaar komt Strymon met hun variant van een tape echo delay pedaal, de Volante.

Strymon zit met hun pedalen erg in een high-end segment. Strymon levert al jaren uitzonderlijke goede kwaliteit en dat mag wat kosten. De prijs van een Strymon pedaal zit tussen de 300 en 500 euro. De nieuwe Volante kost ongeveer € 450,00.

De Volante is een Magnetic Echo Machine met veel opties. Naast een Low Cut knop en de standaard Level knop heeft het pedaal ook een Mechanics en een Wear knop. In jaren 50, 60 en waarschijnlijk op nog 70 waren de originele tape recorders aan slijtage onderhevig. Door de slijtage van de tape en de banden kon de echo of delay anders klinken. De Mechanics en Wear knop simuleren de slijtage van de analoge apparaten, waardoor er een breed spectrum aan delay en echo geluiden beschikbaar is.

Primair is er een mogelijkheid om te schakelen tussen 3 types magnetic echo (drum, tape en studio) en 3 snelheden (half, normal en double). De 8 tiptoetsen in het midden worden gebruikt om te playback heads (1,2,3 of 4) en feedback in te stellen. Daarnaast heeft het pedaal nog een Repeat knop om de herhalingen in te stellen en een Spacing knop om de ruimtes tussen de herhalingen te vergroten of te verkleinen. Verder heeft de Volante, om het helemaal af te maken, ook een Spring reverb. Dit is echt een pedaal met alle mogelijke opties die een analoge tape recorder te bieden.

In alle eerlijkheid is het zelfs bijna onmogelijk om, zonder diepgaande kennis van tape recorders, alle opties en geluiden van dit pedaal te snappen en te kunnen vertalen naar hoe deze geluiden met de oude analoge tape recorders in de studio tot stand werden gebracht.

This entry was posted in All, Gitaargear, Gitaargear All, NAMM 2019, NAMM Shows.