Push The Pedals: Distortion, Overdrive & Fuzz

Het zal de meeste gitaristen een oppermachtig gevoel geven. Rustig je intro spelen en dan op een gegeven moment dat distortion pedaal op de grond intrappen en het geluid uit je versterker aan stukken scheuren om die paar catchy akkoorden van een refrein of een grandioze solo te spelen. Zoals Matthijs van Nieuwkerk ooit tegen een gitarist die in De Wereld Draait Door speelde zei: “Laat hem janken jongen!”. Typisch iets wat een opa tegen zijn kleinzoon zou zeggen, wanneer hij na zijn eerste gitaarles 2 akkoorden aan opa laat horen. 

Maar ja een gitaar laten scheuren of janken is toch wel iets wat gitaristen graag doen. Iemand die in het verleden bijvoorbeeld ooit Song 2 van Blur of Smells like teen spirit van Nirvana live heeft meegemaakt, weet precies waarom Graham  Coxon of Kurt Cobain dat pedaal maar al te graag in trapte. 

Distortion, Overdrive en Fuzz pedalen zijn al jaren de populairste effecten die je op pedalboards zal vinden. Veel gitaristen hebben meerdere pedalen uit deze categorie. Het geluid is onmisbaar in veel genres. Zelfs toen deze pedalen nog niet bestonden, was het geluid eigenlijk al onmisbaar. Eén van de eerste gitaristen die het distortion  geluid wist te creëren was Dave Davies van The Kinks. “I was getting really bored with my guitar sound, or lack of an interesting sound. I Got a single sided Gilette razor and cut around the cone”. Jup, Dave Davies maakte zijn eigen distortion geluid door letterlijk in zijn speaker te snijden met een scheermes. 

Het iconische Fuzz geluid wat Jimi Hendrix gedurende zijn hele carrière gebruikte is hoogstwaarschijnlijk per ongeluk ontdekt door Ike Turner. In 1951 was hij z’n stationwagon aan het inpakken om naar de studio te gaan voor een opname sessie. Het was donker en het regende hard. Bij het inpakken viel er een buizenversterker uit de auto op de grond. Eenmaal aangekomen in de studio plugde Ike Turner de versterker in en er knapte 1 van de buizen. Er waren geen buizen aanwezig om de kapotte te vervangen. Bij het aanslaan van de eerste noot was het later legendarisch Fuzz geluid geboren. Het meest iconische Fuzz pedaal is toch wel de Dunlop Fuzz Face, waar nog steeds de Jimi Hendrix signature versie van verkrijgbaar is.

Wat betreft distortion, overdrive en fuzz effecten is er een enorm aanbod. Boss, megaproducent van effectpedalen, bracht in 1978 het oranje DS-1 pedaal op de markt. Tot op de dag van vandaag is de DS-1 nog steeds één van de meest verkochte distortion pedalen in het goedkopere segment (nieuwprijs rond de € 40,-). Het pedaal werd onder andere gebruikt door Kurt Cobain, Joe Satriani en Steve Vai. In 1978 kwam ook Proco met hun RAT distortion pedaal. 10 jaar later kwam het bedrijf met de RAT 2, wat in de jaren 90 een populair distortion pedaal was. De RAT 2 was onder andere te vinden op het pedalboard van Dave Grohl en James Hetfield. In 2006 gebruikte Alex Turner enkel dit pedaal voor de opnames van het Arctic Monkeys album Whatever people say I am, That’s what I’m not.  


Naast de harde tot extreem harde distortion effecten zijn er ook veel verschillende overdrivepedalen verkrijgbaar. Overdrive pedalen zijn gemaakt voor een subtiele oversturing van het gitaargeluid. Veel gebruikt in Blues, Rock ‘n Roll of Rock. De bekendste overdrive is waarschijnlijk de, vanaf 1982 geproduceerde, TS9 Tube Screamer van Ibanez. Het geluid van de TS9 is nog steeds te horen in hedendaagse popmuziek van onder andere John Mayer en U2 (The Edge). In het verleden werd het pedaal ook veel gebruikt door Joan Jett en Tom Petty. Andere populaire overdrive pedalen zijn de Fulltone Fulldrive (o.a. Bruce Springsteen, Peter Frampton), Boss Super Overdrive SD-1 (o.a. Lindsay Buckingham, Carl Barat) en de Fulltone OCD (o.a. Jamie Cook, Joe Perry). Bij verzamelaars is de oorspronkelijk handgemaakte Klon Centaur overdrive pedaal zeer gewild. Tussen 1994 en 2000 zijn er slechts 8000 stuks gemaakt. De originele Klon Centaur overdrives worden momenteel op E-Bay verkocht voor 2000 dollar.

Toch zijn niet alle professionele gitaristen gecharmeerd van effectpedalen. Jesse Hughes van The Eagles of Death Metal geeft in een Rig Rundown interview met Premier Guitar aan dat hij een hekel heeft aan pedalen: “I don’t use pedals, I find them sometimes to be dishonest like and I just don’t have the time for it”. Jesse is overigens wel gek op zijn Orange OR50 versterker: “it’s one of the most bad ass amps in the world. It doesn’t even use English words. It just gives you Hillbilly symbols. And the symbol for gain is a fucking fist! It basically says: you want the fist, bent over I’ll show you or take it in the face!”. Toch heeft Jesse Hughes waarschijnlijk het duurste pedaal ooit in zijn bezit. Hij heeft namelijk het Fuzz pedaal dat ooit van Jimi Hendrix was.

This entry was posted in All, Gitaargear, Gitaargear All.